Home Nieuws Hoe ziet de dag van een horeca eigenaar eruit?

Hoe ziet de dag van een horeca eigenaar eruit?

0
Hoe ziet de dag van een horeca eigenaar eruit?

Als eigenaar van een horeca bedrijf merk ik dat mensen het vak onderschatten. Er wordt vaak gedacht dat het bezitten van een horeca bedrijf simpelweg het verkopen van etenswaren is. Hier komt een boel meer bij kijken. Denk hierbij aan het inkopen, het voorbereiden en het schoonmaken van de zaak. Via deze blog wil ik jullie meenemen in mijn dagelijkse bezigheden van het bezitten en beheren van een horeca onderneming en wil ik de toekomstige horeca-eigenaren een inzicht geven in de gang van zaken. Het runnen van een horeca bedrijf is inmiddeld uitdagend.

Openen en voorbereiden

We beginnen de dag altijd met het ophalen van alle materialen die nodig zijn. Dit houdt in dat alle etenswaren worden geleverd en opgehaald. Denk hierbij aan al het vlees, kaas, drankjes et cetera. Wanneer dit is gedaan, openen we de zaak en beginnen we met het voorbereiden. Onthoud dat het voorbereiden veel tijd kost. We beginnen om 11 uur met het voorbereiden en gaan pas om 2 uur open.

Tijdens het voorbereiden worden alle etenswaren voorbereid voor de dienst. Denk hierbij dat alle groentes gesneden moeten zijn en dat alles goed geordend moet zijn voor het openen. Dit wordt gedaan, zodat alles soepel verloopt tijdens de dienst en we goed kunnen anticiperen op de drukte.

De dienst

Tijdens de dienst speelt er meer dan het eten voorbereiden en verkopen. We moeten er gezamenlijk voor zorgen dat de klanten een goede ervaring heeft. Dit betekent dat al het personeel moet inspelen op de wensen van de klant en dat we het de klant zo comfortabel mogelijk maken.

Alles moet netjes zijn. Dit betekent dat er na het eten direct schoongemaakt wordt. Zo kan de nieuwe klant weer gebruik maken van de zitplaats. Tevens zorgen we ervoor dat alle borden die gebruikt worden direct worden schoongemaakt.

Sluiten

Nadat de laatste klant is bedient en het sluitingstijd is, wordt er intensief schoongemaakt. Zowel de keuken, als het restaurant zelf wordt geheel schoongemaakt. Aan het eind van een drukke dag kan het voorkomen dat we 2 tot 3 zakken aan afval hebben. Deze afvalzakken plaats ik in de rolcontainer dat ik heb gehuurd. Binnen de rolcontainer passen zeker 12 vuilniszakken. Nadat de rolcontainer vol zit, worden de vuilniszakken opgehaald. Super simpel. Deze rolcontainers kunnen voor verschillende soorten afval gebruikt worden. Wil jij zelf ook een rolcontainer huren? Dat is mogelijk via de website van MKB. De rolcontainers worden om de 4 weken geleegd tegen een scherpe prijs.